Není pochyb o tom, že dopravní předpisy mají zajistit větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Bohužel až příliš mnoho řidičů tyto předpisy ignoruje, což vede ke katastrofám.
Průzkum agentury ukázal, že Češi vedle ignorování dopravních předpisů, kdy se například každý šestý respondent přiznal k jízdě v opilosti, často porušují pravidla i v práci. Čtvrtina zaměstnanců zanedbává nošení povinných ochranných pomůcek a nedodržuje zásady bezpečnosti.
Respekt k pravidlům Čechy příliš netrápí. Osm respondentů z deseti v průzkumu potvrdilo, že je alespoň někdy porušují. Lidem se zároveň své přestupky nedaří skrýt. Polovinu z nich totiž u prohřešku chytí – část dokonce opakovaně.
Porušení pravidel v práci se často neobejde bez následků. Pokud se člověk zraní, ztrácí nárok na odškodnění či jeho část. Nejčastějším důsledkem porušování pravidel je ovšem pokuta – museli ji zaplatit tři ze čtyř respondentů, kteří byli při přečinu chyceni.
Nejčastější prohřešky na silnici
Místem, které k hříchům láká nejvíce, jsou tuzemské silnice. Projetí křižovatky na červenou, nebezpečné předjíždění či jízda přes přejezd, který signalizuje blížící se vlak? Dopravní pravidla hrubě porušila celá pětina Čechů.
Jedním z nejčastějších dopravních přestupků je překročení rychlosti. Zatímco občasné překročení rychlosti může být omluvitelné, pokud řidiči trvale překračují povolenou rychlost, ohrožují všechny účastníky silničního provozu.
Čím vyšší je rychlost, tím kratší je čas, který mají řidiči na reakci na měnící se podmínky nebo na vyhnutí se překážkám. Překračování rychlosti také zvyšuje riziko úmrtí nebo vážného zranění v případě, že dojde k nehodě. Nejen při řízení se hodí vědět, jak se počítá rychlost.
Řízení pod vlivem alkoholu nebo drog je dalším častým porušením předpisů, které může často vést k tragickým následkům. Tyto látky zhoršují úsudek a způsobují, že řidiči mají problémy udržet se v jízdním pruhu, nereagují rychle na nebezpečí a celkově nejezdí bezpečně. Řízení pod vlivem drog nebo alkoholu může stát život a nemělo by být nikdy tolerováno.
Dalším častým přestupkem je jízda na červenou. Červená světla znamenají, že řidič musí zastavit a nesmí vjet do křižovatky nebo na koleje. I přes závažnost tohoto jednoduchého pravidla však někteří řidiči zákon ignorují a jezdí na červenou. Jízda na červenou je však nebezpečná a přináší vážné následky
Dalším typem nebezpečného porušení předpisů, ke kterému dochází příliš často, je nesoustředění se na jízdu. Mezi příklady patří používání mobilního telefonu, psaní textových zpráv, jídlo, pití, prohlížení mapy a rozhovory s ostatními cestujícími. Tyto činnosti mohou odvést pozornost řidiče od silnice a vést k potenciálním nehodám.
Nejčastější prohřešky v práci
Pravidla bere část Čechů na lehkou váhu i v práci. Čtvrtina respondentů v zaměstnání porušuje zásady bezpečnosti. Ignorují nošení povinných ochranných pomůcek, čímž riskují nejen své zdraví, nýbrž i případnou ztrátu místa.
Oblibě se netěší ani čtení firemních manuálů a směrnic, které obvykle zaměstnavatel vyžaduje. Pouští se do něj pouhé dvě třetiny pracovníků.
Porušení základních zásad bezpečnosti práce může mít vážné a potenciálně fatální následky. Každoročně dochází k úrazům, onemocněním nebo úmrtím pracovníků v důsledku jejich nedbalosti.
Důsledky porušování pravidel – pokuty i ztráta odškodnění
Lidé důsledky porušování pravidel pocítí nejčastěji na své peněžence. Tři respondenti ze čtyř připouští, že po přistižení museli platit pokutu či jiný peněžitý trest. Třetina si vykoledovala napomenutí v práci.
Lidé přiznávali i to, že jim byl odebrán řidičský průkaz. A každý dvacátý čelil dokonce hrozbě vězení.
Češi často nedomýšlí, že konečné důsledky porušování pravidel, ať už na silnici nebo v práci, mohou být daleko vážnější. Řidič, který nedodržuje pravidla silničního provozu, může způsobit dopravní nehody a vážná zranění.
Zdravotní následky dopravní nehody si člověk může nést celý život. Kromě toho, pokud někdo poruší dopravní předpisy, pak se jeho nárok na odškodnění snižuje. Například pokud spolujezdec nepoužije bezpečnostní pás a následně se zraní při nehodě, ztrácí právo například na 30 % z odškodnění.
Ještě citelnější finanční ztráty jsou za jízdu v opilosti. Pojišťovny v takovém případě nevyplácejí z povinného ručení ani havarijního pojištění žádnou škodu.
Obdobné je to i s porušováním pracovních předpisů. Pokud se člověk zraní v práci, má většinou nárok na odškodnění. O ten ovšem přichází právě ve chvíli, kdy se zjistí porušení pravidel, například ignorování povinných ochranných pomůcek. Zaměstnanci navíc riskují výpověď.