Ženy se v posledních letech staly stále významnější silou v rámci podnikání. Není divu: parkety jsou stále více otevřené feminizovaným pracovním sílám a ženy mají nyní větší možnosti k realizaci svého podnikatelského snu. Kdo jsou nejslavnější ženy ve světě podnikání?
Výzkum provedený Asociací národních podnikových organizací zjistil, že v roce 2014 se na ženách podílelo již 30 % podniků. Výsledky také ukázaly, že až 40 % žen by se rádo stalo podnikateli. Tento pozitivní trend se očekává, že bude pokračovat.
Ženy v podnikání
Ženy v podnikání mají několik výhod. Měly by začít s používáním jejich technik, která může vést k dosažení úspěchu. Začít tím, že místo jehož zaměření je vytvořit a provést strategii marketingového plánu. Ženy jsou velmi schopné pomoci místo získat vyšší úroveň, protože jsou schopny efektivně plánovat a řídit.
Ženy mají také tendenci analyzovat trh, učinit informovaná rozhodnutí a porovnávat rozdíly mezi konkurenčními podniky.
V dnešní době existuje již celá řada firem, ve kterých určeno, kolik % žen se minimálně musí podílet na chodu společnosti a být ve vedení firmy. I proto pracoviště budoucnosti může vypadat ještě úplně jinak než nyní.
Siri a Alexa
V poslední době jsme svědky rychlého vzestupu technologií, které pomáhají zjednodušit naše životy. Zvukové asistenty, jako je Siri a Alexa, jsou skvělým příkladem technologie, která umožňuje lidem ovládat své zařízení hlasem.
Siri a Alexa se staly populárními v uplynulých letech, a to díky rozšiřující se podpoře různých zařízení. Siri a Alexa jsou oba technologické nástroje, postavené na stejných platformách a technologiích, které vám umožňují ovládání vašeho smartphone nebo domácího zařízení pomocí hlasu.
Oba systémy dokážou reagovat na různé hlasové příkazy a provádět požadovanou činnost. Siri může také učit se uživatelům, aby se s ní lépe komunikovali a zajistili si, že požadovaná činnost byla správně provedena.
Přestože tyto systémy mají některé podobné funkce, mají také mnoho rozdílů, které je odlišují. Siri je systém od společnosti Apple a je dostupný u všech zařízení s iOS nebo iPad OS
Hlavním tématem bylo jejich zastoupení a role v IT firmách. Z diskuze vyplynulo, že nejde jen o mezigenderovou spravedlnost a vyváženost, ale v sázce je i prosperita a úspěch firem. Genderová rozmanitost totiž přináší o 21 % vyšší zisky a lepší schopnost přizpůsobovat se.
Ačkoliv na světě žije 51 % mužů a 49 % žen, poměr zastoupení mužů a žen v IT je 75 % ku 25 %. Což jak je jasné, není vůbec rovnocené zastoupení.
V IT světě je velmi důležité ptát se žen na názor a nepředpokládat, že se například na určitý problém či právě probíhající projekt dívají stejně. Je totiž zcela možné, že řešení, které se z mužského pohledu hledá obtížně, ženy najdou snáze.
Ve 21.století, kdy se úspěšně věnuje boji o rodovou rovnost žen a mužů, je pozoruhodné, že v oblasti IT si stále drží ženy stěžejní pozici. Ženy jsou již tradičně zastoupeny v rámci hardwaru, softwaru, programování, netvorbě a ve všech profesích IT s vyšší mírou kariérního postupu.
Největší komplexnost v tomto oboru pro ně přináší startupové inovace a vytvoření cloudových aplikací. Tyto technologie otevírají možnosti ženám do značné míry. Ženy se v této oblasti vymanily z područí chudoby, utlačování a diskriminace a staly se absolventy všech význačných univerzit zabývající se IT a jako odbornice jsou hodnoceny stejně jako muži.
Klíčem ke vzestupu žen v IT je podpora. K tomu se vedly některé diskuse mezi ženami a muži technických oborů, aby je podporovali. Velkou roli v tom sehráli rektoři, kteří zavedli určitá formální opatření, aby zajistili, že ženy mají rovné možnosti přístupu ke vzdělávání a lépe je podporovali ve věcech, jako jsou stipendia a granty.
Kromě toho technické společnosti přijala některá kroky k odbudování spravedlivého a inkluzivního prostředí zaměřeného na ženy. Jedním z nich je vytvoření speciálních programů pro zaměstnance, aby si užili mentální podporu a ženy se mohly soustředit na svoje kariérní cíle. Díky těmto opatřením může žena dosáhnout v IT stejného postavení jako muž.
Co firma získá díky tomu, že podporuje rozmanitost a začlenění zaměstnanců?
- Finanční výhody. Podle studie Harvard Business Review přináší genderová rozmanitost firmě vyšší zisky, a to o 21 %.
- Inovace a konkurenceschopnost. Firmy, které se zaměřují na podporu diverzity, jsou konkurenceschopnější. 70 % společností uvedlo, že se jim díky tomu daří působit na více trzích.
- Lidské zdroje. Díky rozmanitosti se stane firma atraktivnější pro potenciální zaměstnance, jelikož 67 % uchazečů o zaměstnání dává přednost různorodému týmu a vnímá to jako velice důležitý faktor při rozhodování o budoucí pracovní pozici.
Společnost Dell Technologies má zavedeny různé programy týkající se diverzity a inkluze, aby zajistila podporu rozmanitosti a začlenění na pracovišti. Tyto programy souvisejí s posilováním rovnocenného postavení žen a mužů, podporováním správné komunikace v pracovním týmu, se snahou pochopit etnické a kulturní cíle zaměstnanců, a také s dodržováním zavedených strategických iniciativ.
Jedním takovým programem je MARC (Many Advocating Real Change), který pomáhá zaměstnancům na vedoucích pozicích rozpoznat a bojovat proti nevědomým předsudkům. Jsou to totiž právě předsudky, které omezují podnikání a mohou snadno ovlivnit HR oddělení při hledání potenciálu u zaměstnanců.
V České republice je 18% rozdíl ve mzdách mužů a žen, což je o 2 % vyšší než evropský průměr. Česko dělá pomalé krůčky k rovnoprávnosti v zaměstnání, a aby tuto rovnoprávnost firmy podpořily, je podle Kateriny Athanasopoulou potřeba, aby organizace zavedly začleňovací program, ujistily se, že vedoucí zaměstnanci podporují rozmanitost mezi pracovníky a zabývají se všemi oblastmi diverzity.