S pandemií koronaviru se velké množství nákupů přesunulo do online prostředí. Přestože jsou kamenné prodejny lékáren i během pandemie otevřeny, někteří zákazníci nakupují lékárenské zboží na internetu. A nejedná se o zanedbatelné množství lidí. Některé lékárny hlásí nárůst internetových prodejů až o několik desítek procent.
Pandemie koronaviru postihla negativně většinu prodejců, kteří museli své kamenné prodejny zavřít a přesunout své podnikání na internet. To se ovšem netýkalo lékáren, které zůstaly po celou dobu pandemie otevřené. I přesto zaznamenaly rekordní nárůst prodejů léků a lékárenského zboží na internetu. A jaké zboží se během pandemie nejvíce prodávalo?
O jaké produkty byl zájem?
Není překvapením, že největší zájem byl mezi zákazníky o roušky, respirátory a dezinfekce. Nicméně na oblibě stouply také různé doplňky stravy. Prodávaly se především vitamíny C a D, které lidé nakupovali především pro posílení imunity. Se začátkem pandemie vzrostly prodeje také známého paralenu.
A jakým lékárenským produktům se dařilo naopak méně? V porovnání s předchozími roky klesly prodeje produktů proti chřipce, kašli a nachlazení. Podle odborníků může být důvodem sníženého zájmu o tyto produkty nošení roušek, respirátorů a méně kontaktů ve společnosti, a tudíž také méně častý výskyt těchto nemocí.
Zájem klesl také o produkty z řad dermakosmetiky. Protože lidé nejezdí tak často na dovolenou k moři, nepotřebují tolik produktů na ochranu před sluncem. Méně se prodává také sportovní výživa. I v případě léků na předpis zaznamenaly lékárny na začátku pandemie pokles, nicméně s vývojem epidemie se jejich prodeje ustálily na původní hodnoty.
TIP: Kosmetiku lze nakoupit také na specializovaných e-shopech, jako je například Dermacol či Ryor.
Jak se dařilo jednotlivým lékárnám?
Jedna z nejrozšířenějších lékáren v České republice, Dr. Max provozuje také e-shop. Právě prodeje přes Dr. Max e-shop dosáhly největších nárůstů v první vlně epidemie na jaře a také v té druhé, na podzim. Mnohem častěji nakupovali zákazníci také v internetovém obchodě lékárny Benu.
TIP: Pro levnější nákupy v e-shopu Dr. Max mohou zákazníci využít Dr. Max slevový kupón nebo čerpat z výhod Dr. Max karty.
Několikanásobně vzrostly tržby také především internetové lékárny Pilulka. Meziročně se její internetové tržby zvýšily více než o 50 %. V minulém roce se na Pilulce prodalo nejvíce zboží ke konci roku a společnost za celý rok vyřídila 1,2 miliónů objednávek. Věrní zákazníci mohou získat na Pilulce slevy.
Doručení léků domů
Řada lékáren zavedla také službu doručení objednávek přímo domů. Tato služba je vhodná především pro zákazníky, kteří si do kamenné prodejny dojít nemohou, ať už kvůli neschopnosti pohybu či kvůli karanténě. Společnost Pilulka zavedla službu Pilulka autem, která rozváží objednané léky lidem z Prahy a okolí. Pilulka autem je mezi lidmi oblíbená a společnost uvažuje o jejím rozšíření.
TIP: Další z lékáren, kde lze léky nakoupit online se slevou je Lékárna.cz.
Lékárna Dr. Max rozváží objednávky zdarma pro členy svého věrnostního klubu. Lékárna Benu se spojila se společností Rohlík, která funguje jako online supermarket. Distribuci léků tudíž zajišťuje společnost Rohlík a zákazníci si tuto službu také chválí.
Rozšíření eReceptu
S pokračující pandemií získává na oblibě také poměrně nově realizovaný eRecept. Prostřednictvím eReceptu pošle lékař pacientovi SMS zprávu, ve které jsou všechny potřebné údaje pro vydání léku. Pro získání receptu tudíž není třeba navštěvovat ordinaci lékaře, což je vzhledem k současné situaci vhodné.
Oblíbenosti a rozšíření eReceptu se přizpůsobily také samotné lékárny, které nabízejí možnost zarezervovat si daný lék online a potom si jej pouze vyzvednout bez dalšího kontaktu. Výhodou je, že může rezervovaný lék vyzvednout jakákoli osoba, která má k dispozici potvrzovací kód.