Abychom uspěli v práci, snažíme se zlepšovat v různých oblastech. Navštěvujeme vysoké školy, absolvujeme online i offline kurzy a školení, vyhledáváme služby koučů a čteme motivační knihy. Důležitý v práci je také první dojem a s tím spojené oblékání, neverbální komunikace a další na první pohled povrchní záležitosti. Jak to zařídit, aby vzhled pracoval ve váš prospěch?
Přijímací pohovor je jako první rande
Prvním kontaktem s budoucím zaměstnáním je zpravidla přijímací pohovor. Na něj přicházejí uchazeči, kteří prošli často hustým sítem vylučujícím nevhodné kandidáty na základě životopisu a případně průvodního a motivačního dopisu.
A potkávají se tady se svými budoucími šéfy a kolegy. První dojem často rozhoduje o sympatiích na obou stranách. Velmi častou otázkou uchazečů je, jak ho zvrátit ve svůj prospěch. Co si vzít na pohovor?
Pro přijímací pohovor vlastně platí podobná pravidla jako pro první rande. Obecně lze samozřejmě doporučit, abyste přišli co nejlépe připraveni. Vytisknutý životopis, doporučení od zaměstnavatele, připravené odpovědi na klasické otázky o slabých stránkách a vize své budoucnosti za deset let, poznamenané otázky, na které byste se budoucího zaměstnavatele chtěli zeptat.
Abyste získali práci, která vás bude opravdu bavit (nebo partnera, se kterým chcete strávit zbytek života), měli byste mít nadšení a zájem. Pokud není opravdový, měli byste ho aspoň předstírat. Součástí dobrého prvního dojmu je i správná neverbální komunikace.
Jak se obléct na pohovor
Prokazatelné zkušenosti a schopnosti však nejsou to jediné, co rozhoduje o vašem přijetí. Důležitý je také první dojem a jeho součástí je také to, co máte na sobě. Můžeme říci, že hlavním vodítkem pro to, jak se obléct na pohovor, je firemní kultura společnosti, kam se chystáte vstoupit.
Pokud jdete do právnické kanceláře, banky nebo do státní instituce, samozřejmostí by měl být kvalitní oblek se všemi náležitostmi. Jestli se hlásíte do menších firem nebo na kreativní pozice, nejsou pravidla tak striktní. Sice byste neměli přijít ve starém tričku a ošoupaných teniskách, ale určitá osobitost není na škodu. Aspoň si vás zapamatují, což může být výhodou obzvlášť na pozicích, kam se hlásí několik stovek uchazečů.
U pánů, obzvlášť na formálnější přijímací pohovor, je dobré zvolit například tmavě modrý nebo šedý oblek, který se hodí na denní nošení a zároveň je vkusný. Košile musí mít vždy dlouhý rukáv a sako nikdy nesundáváme! Je třeba dát si pozor také na správně zvolenou velikost oděvu, příliš velké sako bohužel nezaručí, že se v něm budete cítit pohodlně.
Spíš naopak, pokud oblečení na pohovor nebude dobře padnout, vyvolá dojem zanedbanosti a to opravdu nechcete. Zanedbaný vzhled totiž vzbuzuje pochyby, jestli člověk nebude později zanedbávat také svou práci.
Samostatnou kapitolou je výběr a vázání kravaty. Pro méně formální příležitosti dnes muži rádi volí rozhalenku, ale kravata má ve formálním šatníku stále své místo. Pokud chce muž působit seriózně, měl by volit spíš jednobarevnou variantu kravaty, ale vsadit na ruční šití nebo luxusnější materiály, jako je hedvábí.
Běžný šedý oblek hezky doplní kravata například v zelené, modré nebo odvážné růžové barvě. A věděli jste, že způsobů vázání kravaty existuje několik desítek?
Pro dámy neplatí tak striktní pravidla oblékání ani na pohovor. Ovšem měly by přijít také formálně oblečeny, vhodný je kostým se sukní nebo kalhotami nebo jednobarevné formálnější šaty.
Ramena by měla zůstat zakrytá a pozor také na délku sukně, která by se měla pohybovat kolem kolen. V případě přijímacího pohovoru je také zapovězena vyzývavost, hluboký výstřih nebo páskové sandálky na vysokém podpatku tady nemají místo.
Je smart casual styl vhodný do kanceláře?
V posledních letech se oblíbeným stylem oblékání stalo takzvané smart casual. Jde vlastně o volnočasové oblékání, ale s elegantnějším nádechem. Kvalitní chino kalhoty nebo klasické jeansy, košile s ohrnutými rukávy nebo polo tričko, hezké kvalitní boty. Tato nedbalá elegance je v kurzu už několik let a stále se na ni dobře kouká.
Pro bankéře nebo právníky se smart casual dress code pojí hlavně s volným časem, ale pokud pracujete v běžné kanceláři, hodí se také jako pracovní dress code. Výhodou je to, že většina lidí si ve stylu smart casual nepřijde tak svázaná, jako v klasickém obleku, přesto člověk vypadá upraveně a reprezentativně.
Smart casual oblékání bude vyhovovat i kreativním duším, protože je možné do něj zapojit také nejrůznější doplňky a podtrhnout svou osobnost. Zapomeňte na vázání kravaty, místo toho se zaměřte na sluneční brýle, hezké hodinky nebo barevné ponožky. Vyzkoušet můžete také kontrastní pásky. Pokud vám přece jen bude vázání kravaty chybět, můžete se zaměřit na různé šátky nebo elegantní šály.
Pokud se chystáte na pohovor a rádi se oblékáte právě v tomto stylu, je lepší si předem zjistit, jak to ve firmě vypadá. V případě, že většina zaměstnanců chodí běžně do práce v obleku nebo ženy v kostýmu a business šatech, mohlo by vaše nedostatečné oblečení působit, že vám na dané pozici příliš nezáleží.
Neverbální komunikace vás prozradí
Nejen na přijímacím pohovoru je potřeba si dát pozor, co na nás prozradí neverbální komunikace. Je známá také jako řeč těla a je nese asi 60 % komunikace. Pokud vaše slova a vaše gesta nejsou v souladu, působíte nevěrohodně.
Pozor byste si měli dát především na uhýbání pohledem a těkání očima z místa na místo, příjemnou atmosféru navodí úsměv. Pozor naopak na nadměrnou gestikulaci a odmítavě zkřížené ruce. Obecně můžeme říci, že neverbální komunikace by měla být přátelská a pozitivní.
Samostatnou kapitolou je podání ruky. Stisk by měl být pevný, ale ne drtivý, ruce pokud možno suché a teplé. Dlaň by měla směřovat mírně k zemi, ale ne zas tak, abyste druhou stranu donutili do podřízeného postavení. Pozor také na pravidla etiky – žena podává ruku muži, nadřízený podřízenému. A odmítnutí nabízené ruky se považuje za urážku.
V některých profesích je neverbální komunikace a ovládání řeči těla natolik důležité, že je vhodné absolvovat kurz neverbální komunikace. Bude se hodit obchodníkům, politikům i novinářům nebo policistům.