K založení blogu zdarma je potřeba jen připojení k internetu a pár minut času. Většinou je však lepší využít řešení, s jehož pomocí blog zdarma není, zato vypadá profesionálně. Proč? V čem se liší blog vytvořený zdarma a blog s vlastní doménou? Co tvorba blogu obnáší? A jak napsat blog, který si lidé oblíbí?
Blog je jednoduchá webová stránka, kterou lze založit zdarma a bez zvláštních technických znalostí. K vytvoření blogu obvykle vede touha sdílet vlastní myšlenky, vyjádřit se k určitým tématům, inspirovat ostatní nebo si něco přivydělat.
Blog může být také součástí vlastního webu, který slouží k propagaci firmy a jejího jména. V takovém případě může obsahovat například texty s užitečnými tipy pro zákazníky.
Blogů zaměřených na různá témata bylo založeno nespočet, ovšem jen některým z nich se povedlo dostat na výsluní. Jak založit a psát blog, na který se budou návštěvníci opakovaně vracet?
Obsah článku:
Co je třeba k založení blogu
Kde a jak si založit blog zdarma
Jak založit blog ve WordPressu
Jak blogovat efektivně a bez „autorského bloku“
Jak napsat blog, který přitáhne čtenáře
Jak vytvořit blog, který vydělává
Co je třeba k založení blogu
Prvním krokem k založení blogu je výběr vhodné platformy, na které blog poběží. V zásadě existují dvě možnosti, každá má pro a proti.
1. Založení blogu zdarma na blogové platformě
Blog lze vytvořit pomocí speciální blogové platformy, která je zdarma a při vytváření blogu ušetří spoustu práce. Velkou nevýhodou tohoto řešení však je, že nenabízí způsob, jak si založit blog s vlastní doménou. Blog bude vždy na tzv. subdoméně a jeho adresa bude zahrnovat název platformy.
Výhody blogu zdarma:
- založení blogu je jednoduché a rychlé
- založení blogu je komplet zdarma
Nevýhody blogu zdarma:
- blog nemůže vydělávat
- adresa blogu nevypadá důvěryhodně a je těžko zapamatovatelná
Webová adresa blogu zdarma bude vypadat například takto: mujblog.webnode.cz. Taková adresa je dlouhá, těžko zapamatovatelná a nepůsobí zrovna seriózně. Další nevýhodou je, že tyto platformy jsou osekány o mnoho funkcí včetně těch, které jsou potřeba k vydělávání.
2. Založení blogu na vlastní doméně
Založení blogu zdarma je lákavé, nicméně o menší investici je dobré alespoň uvažovat. Má-li totiž blog vlastní internetovou doménu, vypadá hned věrohodněji a profesionálněji. Návštěvníci si lépe zapamatují jeho název, čímž se zvýší pravděpodobnost, že se na něj v budoucnu vrátí. Další výhodou je, že pomocí blogu na vlastní doméně je možné vydělávat.
Výhody blogu na vlastní doméně:
- webová adresa blogu je kratší, lépe zapamatovatelná
- blog může vydělávat
Nevýhody blogu na vlastní doméně:
- blog není zdarma (vyjde na pár set ročně)
- založení blogu je o něco složitější
Mezi platformy, které umožňují vytvoření blogu s vlastní doménou, patří například WordPress. Jedná se o bezplatný redakční systém, ve kterém lze tvořit osobní blogy, firemní stránky, e-shopy či jiné, profesionálně vyhlížející weby. Založení blogu ve WordPressu obnáší registraci domény a pronájem webhostingu. Skvělou zprávou je, že lze využít speciálních WordPress hostingů, s nimiž je celý proces z technického hlediska poměrně jednoduchý.
Kde a jak založit blog zdarma
Pro založení blogu zdarma je nejdřív potřeba vybrat blogovou platformu. Mezi bezplatné blogové platformy patří například:
- blog.cz
- blogger.com
- webnode.cz
Jednou z výhod těchto platforem je, že si stačí založit účet, vybrat jednu z přednastavených šablon a je hotovo. Blog lze začít psát prakticky hned, aniž by bylo nutné se zaobírat technickými záležitostmi, jako je například instalace redakčního systému na hosting. Nevýhodou je doména třetího řádu, s níž jde ruku v ruce dlouhá a komplikovaná webová adresa.
Součástí příspěvků na blogu by měly být také fotografie a obrázky. V začátcích, když bloger zatím nemá vlastní materiál, jsou ideální možností fotobanky s obrázky zdarma. Založení ani následná tvorba blogu tak skutečně nebude stát ani korunu.
Všechny bezplatné blogové platformy jsou si vzájemně podobné a nabízejí víceméně stejné funkce. Jak již bylo řečeno, funkce blogu na subdoméně jsou značně omezené a neumožňují pomocí blogu vydělávat.
Jak založit blog ve WordPressu
Nejjednodušším způsobem je založení blogu zdarma na některé z blogových platforem. Není třeba řešit registraci domény, pronájem hostingu ani další technické záležitosti.
Ovšem pokud má blog blogerovi přinést více než jen zábavu na dlouhé zimní večery, je lepší od bezplatných a extra jednoduchých řešení upustit. Koneckonců ani pro vytvoření webu ve WordPressu není třeba být raketový inženýr.
1. Doména (název blogu)
Nejprve je třeba vymyslet název blogu a poté zjistit, zda je k dispozici volná doména, která se s ním shoduje. Název blogu by měl být originální, výstižný a zapamatovatelný. Inspirovat se lze například návodem, jak vymyslet název firmy. Poté již stačí registrovat shodnou doménu u akreditovaného registrátora domén.
Registrace domény je zpoplatněná a stojí asi 300 Kč na rok, alespoň pokud jde o doménu s koncovkou .cz. Domény s koncovkami .website, .online, .site a podobně jsou levnější, nicméně nemá moc smysl je využívat, protože doménu do jisté míry staví na úroveň subdomény.
2. Webhosting
Dalším krokem vytváření blogu ve WordPressu je pronájem webhostingu neboli virtuálního prostoru, kde bude blog uložen. Webhosting bývá nabízen k registrované doméně, lze si jej však pronajmout i u jiného poskytovatele.
Existují hostingy placené i neplacené a i zde platí, že je lepší zvolit placenou variantu. Neplacené hostingy nenabízejí mnoho důležitých funkcí a umisťují na blog reklamu, které se nelze zbavit. Placený hosting vyjde na pár set korun ročně a ušetří spoustu práce i nervů.
WordPress je poté potřeba na hosting nainstalovat. Existují WordPress hostingy, které tento proces značně usnadní.
3. Šablona
Po dokončení instalace WordPressu přichází zábavnější část, a sice vybírání šablony pro WordPress. Využívat lze šablony placené i neplacené, ty placené pochopitelně nabízejí o něco více funkcionalit. Jakmile je šablona nastavena, je na řadě věnovat se obsahu blogu.
Jak blogovat efektivně a bez „autorského bloku“
Založení blogu zdarma či na vlastní doméně je pouhou přípravou na blogování. Mít vlastní blog znamená především tvořit přínosný, čtivý a originální obsah. Jak psát blog, aby se veškerá snaha zúročila?
1. Jaké je zaměření blogu?
Nemá smysl psát blog o všem. Lepší je se zaměřit na konkrétní témata či oblast a informovat o nich do hloubky. Ideální je, když bloger píše o něčem, co je jeho koníčkem, popřípadě zaměstnáním. Nezáleží na tom, zda jde o cestování, módu, kosmetiku, truhlařinu nebo exotická zvířata – pokud jsou texty na blogu kvalitní, své čtenáře si jistě najdou.
2. Jak často budou vycházet články?
Pravidelnost je při psaní blogu důležitá. Nové příspěvky by měly být publikovány alespoň jednou týdně, aby si blog udržel pozornost jak čtenářů, tak vyhledávačů. Přispívat lze pochopitelně i častěji, nicméně sekat články jak Baťa cvičky postrádá smysl.
Nový příspěvek by se měl na blogu objevit ve chvíli, kdy má bloger svým čtenářům co předat. Články bez přidané hodnoty návštěvníky naopak odradí a veškerá snaha přijde vniveč.
3. Jak vlastně blogovat?
Někdy je psaní boj. Zvláště tehdy, když člověk neví, o čem přesně chce psát. Z tohoto důvodu je nutné, aby byl blog vhodně zaměřený, a aby psaní na dané téma blogera naplňovalo. V začátcích je vhodné mít pro každý článek připravenou osnovu, která pomůže utřídit myšlenky a odstranit tzv. „autorský blok“. Pomoci mohou také tipy pro copywritery.
Jestliže úsilí stále nikam nevede, je často přínosné začít psát to, co člověka právě napadne, a až později dát textu ucelenější formu. Zároveň je důležité se u psaní příliš nevztekat. Při návalu hněvu přichází frustrace, adrenalin stoupá a soustředit se na jakoukoliv činnost je prakticky nemožné. Občas je zkrátka nutné dát si pauzu a psaní na blog o hodinu či dvě odložit.
Editee, dříve známé jako Deeply, může být užitečným nástrojem v situacích, kdy se psaní nedaří. Platforma využívající umělou inteligenci pomáhá s generováním obsahu, což může výrazně ulehčit proces psaní a ušetřit čas strávený nad prázdnou stránkou.
Jak napsat blog, který přitáhne čtenáře?
Přínosné, čtivé a originální texty jsou tím, co na čtenáře zapůsobí a díky čemu se na blog budou vracet. Návštěvnost blogu je však možné podpořit i několika dalšími způsoby. Jak zajistit, aby energie věnovaná blogu nepřišla nazmar?
- aktuální témata – ideální je psát o tom, co cílovou skupinu lidí zrovna zajímá. Inspirovat se lze například často vyhledávanými dotazy ve vyhledávačích nebo v oborových diskuzích.
- originální obsah – kopírování čehokoliv bez svolení autora není legální ani přínosné. Vyhledávače to poznají a blogy s duplicitními texty nezobrazí ve výsledcích vyhledávání.
- atraktivní titulek – nadpis do značné míry rozhoduje o tom, zda si lidé příspěvek na blogu vůbec přečtou. Měl by obsahovat klíčové fráze a zároveň nabádat ke kliknutí.
- uvedené zdroje informací – článek bude působit mnohem důvěryhodněji, když bude obsahovat ověřitelné informace. Proto je vhodné pracovat s různými studiemi, statistikami apod. a v textu je samozřejmě zmínit.
- propagace – velmi důležitá součást úspěšného blogování. Propagovat blog je možné na sociálních sítích, prostřednictvím newsletteru nebo pomocí placené reklamy.
Neméně důležité je psát bez pravopisných chyb, které většinu čtenářů spolehlivě odradí. Není proto od věci používat automatické nástroje pro kontrolu pravopisu.
A jak vytvořit blog, který vydělává?
Možností, jak blogem vydělat peníze, je hned několik:
- affiliate marketing – jeden z nejoblíbenějších a nejrychlejších způsobů monetizace blogu. Bloger si vybere nějakou firmu, která nabízí affiliate program, a následně propaguje její produkty pomocí affiliate odkazu. Pokud na odkaz někdo klikne a produkt si koupí, je blogerovi vyplacena určitá provize.
- PR články – publikací placených reklamních článků mohou vydělávat blogy s vyšší stabilní návštěvností. Jedná se v podstatě o propagaci určité firmy, jejích služeb nebo jejího výrobku prostřednictvím reklamního textu.
- bannerová reklama – spočívá v zobrazení reklamního banneru na blogu. Nejčastěji je bloger placen za počet kliknutí na danou reklamu, šanci na vyšší výdělek mají tedy blogy s vyšší návštěvností.
- jednorázová propagace – mnoho známých blogerů spolupracuje s různými firmami, zejména e-shopy. Spolupráce spočívá ve zrecenzování určitého produktu nebo služby výměnou za finanční odměnu. V některých případech jde o spolupráci ve formě barteru, kdy bloger obdrží dané zboží zadarmo, nedostane však zaplaceno nic navíc.
Právě affiliate marketing je nejen jedním z nejoblíbenějších způsobů výdělku pro bloggery, ale i jedním z nejoblíbenějších způsobů propagace pro e-shopy. Partnerovi totiž neplatí za pouhé návštěvy webu, nýbrž za dokončené nákupy.
Úspěšnost procesu monetizace se odvíjí od návštěvnosti. Zpravidla lze proto výdělků, které stojí za řeč, dosáhnout až za několik let po založení blogu. Problematika vydělávání na internetu je komplexní a poměrně složitá, proto se mohou hodit tipy, jak na úspěšný online marketing.
Závěrem
Tvorba blogu obnáší výběr vhodné blogové platformy. První možností jsou platformy, na kterých lze založit blog zdarma. Výhodou je extra jednoduché založení, nevýhodou pak hůře zapamatovatelná adresa a nižší důvěryhodnost blogu.
Druhou možností je založení blogu s vlastní (zpoplatněnou) doménou. Takový blog naopak působí profesionálněji a umožňuje monetizaci. Za nevýhodu lze považovat zdlouhavější tvorbu blogu.
Úspěšnost blogu spočívá především ve vytváření zajímavého, přínosného a originálního obsahu. Návštěvnost lze podpořit placenou i neplacenou propagací blogu, pravidelným vydáváním článků, zaměřením se na aktuální témata a tvorbou originálního obsahu.
Návštěvnost rozhoduje o tom, jak moc může blog vydělávat. Existují různé způsoby monetizace blogu – například affiliate spolupráce, individuální spolupráce, publikace PR článků nebo bannerové reklamy. Většinou se vyplatí využívat několik z nich zároveň. Určitě je vhodné připomenout, že vydělávat mohou pouze blogy s vlastní doménou.