Pražští zastupitelé ve čtvrtek 17. prosince schválili stavbu nové ranveje na letišti Václava Havla. S návrhem přišel přišel náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09) a původně se nesetkal s přízní. Cílem projektu je posílit provoz v denní špičce a zrušit noční lety. Schválena byla i výstavba nové železniční trati, která zajistí dopravní spojení mezi Ruzyní a centrem.
Poté, co rada nedávno vyjádřila plánu svůj nesouhlas, přesně týden před Vánoci mu své hlasy daly koaliční zastupitelé z TOP 09 a opoziční ODS a ANO.
Úkolem ranveje, jejíž provoz by měl být zahájen v roce 2027, není navýšení celkové kapacity letiště, která v současnosti činí 21 milionů cestujících ročně. Pouze má umožnit odbavení většího množství letů během denních špiček, tedy v ranních a večerních hodinách. Nová dráha má fungovat od 6:00 do 22:00. Po půlnoci má být provoz na letišti přerušen úplně.
Veškeré lety, včetně těch, které operují na pražském letišti, je možné sledovat online podle čísla letu. Nejoblíbenější a nejrozšířenější službou tohoto druhu je Flightradar24.
Vyšší emise a více hluku
Proti návrhu se vyslovili koaliční Piráti, STAN a Praha sobě. Argumentovali v první řadě vysokými emisemi a celkově negativními ekologickými dopady. Posudek vlivu na životní prostředí se údajně zakládá na datech z roku 2005 a samotný plán stavby je starý 50 let.
K problematice se vyjádřila i ekologická organizace Arnika, která připomněla klimatický závazek Prahy do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 45 %. Tato vyhlídka je s výstavbou nové letištní ranveje zcela v rozporu.
Odpůrci dále mluvili o přehlcení hlavního města turisty a o zhoršení kvality života místních. Nová dráha znamená celkově větší hluk a především přiblížení ruzyňského letiště o 1,6 km k nedaleké zástavbě, která je domovem 20 tisíců lidí.
Ředitel letiště Václav Řehoř oponoval tím, že výstavba sice skutečně zasáhne do životů obyvatel Lysolají a Suchdola, avšak díky zrušení současné příčné ranveje přestanou letadla přelétávat nad městem. Tím si naopak statisíce lidí polepší. Kromě toho je cílem projektu zrušení nočních letů, které by jinak musely naopak posílit.
Pražské letiště v následujících 30 letech čekají další investice v celkové hodnotě 55 miliard korun. Tou nejbližší významnou změnou je rozšíření druhého terminálu letiště Praha, které má stát 16 miliard korun.
Nové dopravní spojení s centrem
Proti usnesení hovoří také nedostatečné dopravní spojení pražského Letiště Václava Havla s centrem metropole. Spolu s novou ranvejí tak má dojít k vybudování jižní varianty trasy železnice, která letiště spojí s centrem Prahy a s Kladnem. Vlaky budou vedeny z Veleslavína až do Dejvic tunelem skrz Střešovické skály, a to až v hloubce 50 metrů.
Nová železnice je tématem již několik desetiletí. Původně byla ve hře pozemní varianta, s níž nesouhlasili místní obyvatelé, neboť by kvůli ní musely být zbourány některé soukromé objekty. Pokud půjde vše podle plánu, modernizace by měla začít v roce 2025. První vlak by se měl po trati projet v roce 2028 či 2029.
Hromadná doprava představuje jediný způsob, jak se svépomocí dostat na letiště bez připlácení velkého peněžního obnosu. Parkování na letišti Praha je totiž drahou záležitostí, takže kdo nemá ochotného známého, který mu udělá řidiče, nebo tisíce korun nazbyt, nepřipadá doprava autem v úvahu.
Aktuálně nejspolehlivější a velice levný způsob, jak se dostat na ruzyňské letiště, představuje Airport Express Praha. Výhodou těchto autobusů jsou strategicky rozložené zastávky a časté a pravidelné intervaly. Z hlavního vlakového nádraží pasažéry přepraví asi za 30 minut.
Schváleny byly i další investice
Zastupitelé projednávali i další investice. Například se shodli za výhodných podmínek poskytnout pozemky bytovým družstvům a občanským spolkům pro výstavbu bytových domů. Na oplátku bude mít město právo na využívání některých bytů v domě pro ubytování zástupců určitých profesí.
Dále se rozhodlo, že magistrát vypíše zakázku na dokončení rozestavěné budovy dopravní centrály na Malovance na také na správce stavby a technický dozor dostavby vyhořelého křídla Průmyslového paláce.
Bodem jednání, který zastupitelstvo podpořilo, byl také vznik dvou podchodů pod železnicí ve Vysočanech u Kbelské ulice.