Největší firmy v ČR – žebříček

Dle slov předsedy Czech Top 100 v loňském roce zaznamenaly mnohé firmy rekordní výsledky, které se jim letos kvůli dopadům pandemie koronaviru budou těžce překonávat. To by do budoucna mohlo výrazně proměnit žebříček sta největších firem v České republice. 

„Sto největších firem, které působí v naší zemi vytvořilo v loňském roce tržby, které svou velikostí dvojnásobně převýšily státní rozpočet České republiky. To jasně ukazuje, jak jsou velké firmy důležité pro naše hospodářství,“ říká hlavní ekonom BHS.

Sdružení Czech Top 100 vytvořilo finální verzi každoročního žebříčku nejvýznamnějších firem působících v České republice. Nejvyšší příčku obsadila již tradičně Škoda Auto, která v roce 2019 vytvořila tržby o celkové velikosti 459,1 miliardy korun.

Na druhé místo se tentokrát dostal Energetický a průmyslový holding s tržbami 230,0 miliardy korun. Až třetí příčku obsadil polostátní ČEZ, který vykázal tržby 206,2 miliardy korun.

Do první pětice firem se probojovala taiwanská společnost Foxconn CZ, která v loňském roce vytvořila tržby 152,4 miliardy korun. Skončila tak na pátém místě těsně za čtvrtým Agrofertem s tržbami 162,0 miliardy korun.

Do první desítky dále patří společnosti Unipetrol, Hyundai Motor Manufacturing Czech, Alpiq Energy SE, Moravia Steel a Continental Barum.

Kdybychom sečetli loňské tržby deseti největších firem ze žebříčku Czech Top 100, dostali bychom se na hodnotu 1 688,7 miliardy korun. To je o 184 miliard více než v roce 2018. V roce 2009, kdy v České republice propukla ekonomická krize, měla první desítka firem celkové tržby ve výši 921,3 miliardy korun.

Za deset let tedy došlo k růstu tržeb o více než čtyři pětiny. Je však třeba upozornit, že první desítka firem se v průběhu let měnila. Některé firmy z ní vypadly a jiné se do ní probojovaly.

Zatímco hrubý domácí produkt České republiky dosáhl v loňské roce úrovně 5 748,7 miliardy korun, sto největších firem ze žebříčku Czech Top 100 vytvořilo ve stejném období tržby o velikosti 3 464,4 miliardy korun. Z těchto údajů je patrné, jak zásadní dopad mají největší společnosti na celé české hospodářství.

Vzhledem k důsledkům pandemie koronaviru došlo letos ke zpoždění při vyhodnocování výsledků firem. Nakonec se podařilo zpracování žebříčku Czech Top 100 uzavřít, díky čemuž mohl být ve spolupráci se společností Bisnode sestaven finální žebříček firem.

Samotné účetní výsledky za rok 2019 ještě nebyly ovlivněny pandemií koronaviru, takže mnohé firmy překonaly rekordní tržby z roku 2018. V roce 2020 však lze očekávat, že se výsledky mnohých firem prudce zhorší, což může zamíchat celým žebříčkem.

Přehled stovky největších firem:

PořadíIČOFirmaTržby 2019 v tis.Kč
100177041ŠKODA AUTO a.s.459 100 000
228356250Energetický a průmyslový holding, a.s.230 000 000
345274649ČEZ, a. s.206 192 000
426185610AGROFERT, a.s.162 035 359
525938002FOXCONN CZ s.r.o.152 445 159
661672190UNIPETROL, a.s.128 800 000
727773035Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o.123 140 114
828477090Alpiq Energy SE108 695 705
963474808MORAVIA STEEL, a.s.62 379 630
1045788235Continental Barum s.r.o.55 782 386
1160193531ČEPRO, a.s.53 299 844
1243872247BOSCH GROUP ČR51 410 000
1349450301MOL Česká republika, s.r.o.44 351 793
1400014915Metrostav a.s.41 823 036
1570994226České dráhy, a.s. ČD bus40 656 000
1663080737GECO, a.s.38 936 779
1726513528Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o.38 612 859
1818050646TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s.38 405 356
1964945880Penny Market s.r.o.38 058 202
2026463318OTE, a.s.37 181 224
2149903209innogy Energie, s.r.o.32 319 883
2260193336O2 Czech Republic a.s.30 588 000
2327082440Alza.cz a.s.29 300 000
2426450691MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o.28 571 137
2549241214VEOLIA ČESKÁ REPUBLIKA28 394 848
2664949681T-Mobile Czech Republic a.s.28 193 000
2729259428EP Energy, a.s.26 800 000
2800268577Siemens, s.r.o.26 173 309
2945359326PHOENIX lékárenský velkoobchod, s.r.o.25 612 755
3025654012Porsche Česká republika s.r.o.25 506 761
3125702556ČEPS, a.s.24 952 500
3261672599AT Computers a.s.24 700 000
3348171131Iveco Czech Republic, a.s.24 172 018
3463473291Globus ČR, v.o.s.23 824 279
3500000931METALIMEX a. s.22 995 323
3646995129BOSCH DIESEL s.r.o.22 320 818
3726919389Inventec (Czech), s.r.o.22 138 838
3827386732BOHEMIA ENERGY entity s.r.o.21 600 000
3927636801DEK a.s.21 295 586
4046678735Robert Bosch, spol. s r.o.21 080 697
4115890554Shell Czech Republic a.s.21 074 532
4260193913Pražská energetika, a.s.20 458 530
4327214265PCA LOGISTIKA CZ, s.r.o.20 444 936
4402176475Avast Software s.r.o.19 750 000
4500005886Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost19 729 128
4604084063CETIN a.s.19 330 000
4714707420Alliance Healthcare s.r.o.19 194 409
4803592880ČEZ ESCO, a.s.19 082 497
4901759299AURES Holdings a.s.18 389 675
5025663135Smartwings, a.s.18 276 509
5148365289Tank ONO, s.r.o.18 134 991
5246711953Adient Czech Republic s.r.o.17 737 429
5305735025ARMEX GROUP s.r.o.17 390 564
5445357366Plzeňský Prazdroj, a. s.17 245 000
5525029673Saint-Gobain Česká Republika17 148 624
5614803534Philip Morris ČR a.s.17 092 000
5747114983Česká pošta, s.p.16 634 000
5848038687OMV Česká republika, s.r.o.16 263 280
5929060770Veolia Voda ČR15 608 662
6014706725Mattoni 1873 a.s.15 500 000
6114803534Philip Morris ČR a.s.15 428 000
6225077830SAS Autosystemtechnik s.r.o.15 252 410
6349240030Zentiva, k.s.15 230 463
6460193492Pražská plynárenská, a.s.14 902 283
6527295567GasNet, s.r.o.14 196 717
6628987322Samsung Electronics Czech and Slovak, s.r.o.14 182 560
6760838744STRABAG a.s.13 611 778
6800534111AGEL a.s.13 200 000
6926271303Skanska a.s.13 186 000
7041189671TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.13 133 706
7114888742ViaPharma s.r.o.12 898 936
7226128209LEGO Production s.r.o.12 883 745
7326455137Toyota Tsusho Europe SA12 768 617
7425133152Marelli Automotive Lighting Jihlava (Czech Republic) s.r.o.12 740 514
7528196678ČD Cargo, a.s.12 646 000
7645193410Veolia Energie ČR, a.s.12 518 025
7728234642Bidfood Czech Republic s.r.o.12 245 762
7845274924EUROVIA CS, a.s.12 226 739
7926440181Ferona, a.s.12 187 531
8064833054Panasonic AVC Networks Czech, s.r.o.12 100 495
8128244532Letiště Praha, a. s.11 851 646
8243005012Imperial Tobacco CR, s.r.o.11 704 219
8326161516Mondi Štětí a.s.11 511 031
8445799504Nestlé Česko s.r.o.11 400 000
8546709410Clarios Česká Lípa spol. s r.o.11 341 476
8628399757Hyundai Motor Czech s.r.o.11 167 290
8726905850Continental HT Tyres, s.r.o.10 892 047
8847124652Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o.10 781 197
8927081052IKEA Česká republika, s.r.o.10 667 285
9047974516eD system a.s.10 614 875
9126726548FAST ČR a.s.10 493 355
9219010290PHARMOS, a.s.10 337 418
9363485826SWS a.s.10 321 129
9427129136Ezpada s.r.o.10 081 836
9562623753ŠKODA TRANSPORTATION a.s.9 900 000
9663145936Benteler ČR s.r.o.9 859 251
9749284975KIEKERT-CS, s.r.o.9 791 503
9802397811Adient Bor s.r.o.9 777 157
9926307391Miele technika s.r.o.9 044 177
10047239581dm drogerie markt s.r.o.8 965 687
Tabulka firem

Nejúspěšnější firmy ve světě

Svět je plný mnoha úspěšných společností, z nichž každá má jedinečný příběh úspěchu. Od technologických gigantů až po maloobchodní giganty – mnoho společností dosáhlo pozoruhodného úspěchu v různých odvětvích.

Apple – S tržní kapitalizací téměř 2 biliony dolarů je Apple pravděpodobně nejúspěšnější společností na světě. Apple se etabloval jako lídr v oblasti spotřební elektroniky a vývoje softwaru. Její produkty, od iPhonů po Macbooky, způsobily revoluci v technologickém průmyslu. Společnost Apple dosáhla nejen pozoruhodného úspěchu, ale díky zavedení iTunes, Apple Music a Apple TV způsobila revoluci i v zábavním průmyslu.

Amazon Amazon je největší společností elektronického obchodu na světě s tržbami ve výši téměř 280 miliard dolarů. Prosadila se jako platforma pro online nakupování. Amazon nabízí podnikům také řadu cloudových služeb, které jim umožňují ukládat data a hostovat aplikace umožňující bezproblémový chod.

Google – S tržní kapitalizací přes 800 miliard dolarů je Alphabet Inc (mateřská společnost Googlu) jedním z nejúspěšnějších technologických gigantů na světě. Hlavní produkty společnosti Google, jako je vyhledávání a různé aplikace, zdokonalily způsob, jakým lidé používají internet. Úspěchu dosáhla také díky dalším produktům, jako jsou Mapy Google a Disk Google.

Microsoft – S tržní kapitalizací téměř 1,6 bilionu dolarů je Microsoft jednou z nejhodnotnějších společností na světě. Je proslulá řadou svých produktů, jako je operační systém Windows, kancelářský balík Office a Xbox. Microsoft dosáhl úspěchu také díky svým cloudovým službám a řešením, která pomáhají podnikům být efektivnější a produktivnější.

Walmart – Walmart je největším maloobchodním prodejcem na světě s tržbami přes 520 miliard dolarů. Prosadil se díky své rozsáhlé maloobchodní síti po celých Spojených státech. Rovněž si osvojil elektronické obchodování a využívá své online možnosti k podpoře prodeje. Nedávno také zahájila vlastní logistické a doručovací služby, aby mohla účinně konkurovat v tomto odvětví.

Jak mít úspěšnou firmu?

Úspěšné vedení podniku vyžaduje pečlivé řízení a plánování a neexistuje univerzální přístup. Zatímco mnoho společností sdílí společné ukazatele nebo faktory úspěchu, jako je ziskovost, stabilita a růst, recept na úspěch se v jednotlivých společnostech výrazně liší.

  • Stanovení jasných cílů. Pokud se chce firma pustit do čehokoli, musí mít konkrétní cíle, kterých chce dosáhnout. To platí i pro podnikání. Bez jasných cílů, které jsou sdíleny všemi členy týmu, bude podnikání postrádat směr a zaměření a bude těžší udržet si nadšení a snahu o úspěch v průběhu času. Při stanovování cílů je nejlepší dbát na to, aby byly konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a včasné (SMART).
  • Identifikování a využití silných stránek. Každý podnik má svůj jedinečný soubor silných a slabých stránek. Pokud chce být úspěšný, měl bys se snažit tyto silné stránky identifikovat a využít. Pochopí-li firma, v čem je její podnikání jedinečné a výjimečné, může tyto informace využít k vytvoření a uvedení na trh produktů nebo služeb, které ji odliší od konkurence.
  • Vytvoření a udržení silného týmu. Úspěšné společnosti mají obvykle nadšené a oddané zaměstnance. Firma by si tak měla najmout ty nejlepší lidi pro danou práci a snažit se vytvořit prostředí, kde budou motivovaní, inspirovaní a produktivní. Společnost by jim také měla věnovat čas určení, jak nejlépe odměnit své zaměstnance – pomocí pobídek, jako jsou bonusy, možnosti školení nebo flexibilní pracovní doba – a vytvořit kulturu, která podporuje a oslavuje úspěch.
  • Výběr těch správných partnerů. Při hledání potenciálních obchodních partnerů je nezbytné provést důkladnou prověrku. Firma by si měla vybírat partnery, kteří sdílejí stejnou vizi a hodnoty, rozumí společným cílům a přinášejí podnikání přidanou hodnotu.
  • Ocenění služeb zákazníkům. Poskytování vynikajících služeb zákazníkům je pro úspěšné podnikání zásadní. Firma by tak měla zajistit, aby se k jejím zákazníkům přistupovalo s respektem a aby byly problémy řešeny rychle a efektivně. Měla by se také ujistit, že její zástupci zákaznického servisu jsou dobře vyškoleni a mají k dispozici nástroje a zdroje, aby mohli nabízet skvělé služby.
  • Neustálé vzdělávání. Aby si firma udržela náskok před konkurencí, musí se neustále učit a inovovat. Měla by se také ujistit, že navštěvuje vhodné semináře, vysoce postavení manažeři čtou ty správné knihy a sledují trendy v oboru, aby zůstali informovaní. Kromě toho by měla firma využívat zpětnou vazbu od zákazníků a hodnocení členů týmu k identifikaci případných problémů a zavádění zlepšení.

Úspěšné podniky jsou založeny na pečlivém plánování, odhodlání a tvrdé práci. I když má každý podnik svůj vlastní jedinečný přístup, pochopení základů mlže pomoci nasměruje na správnou cestu k úspěchu.

Copyright © 2024 KG.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang