Je v plánu prodat dům? Ať už je důvod jakýkoliv, je třeba se vyvarovat chybných kroků, které by mohly stát peníze, čas a problémy. Není třeba, aby byl proces prodeje stresující více, než je nutné – nebo prodávat za nižší cenu, než je hodnota domu. Jak se vyhnout nejčastějším chybám?
Nejčastější chyby při prodeji bytu nebo domu se opakují stále dokola. Nemovitost člověk neprodává každý den, a proto je potřeba se na celou záležitost dobře připravit a nic nepodcenit.
- Špatný odhad nákladů na prodej domu
- Najmutí špatného realitního agenta
- Stanovení nereálné ceny
- Podcenění úklidu
- Vynechání profesionálních fotografií
- Omezení počtu předváděcích akcí
- Uvedení nemovitosti na trh ve špatnou dobu
- Prodej bez realitního agenta
- Vybrat solventního kupujícího
Potenciální chyby by neměl podcenit ani kupující. I v jeho případě je žádoucí vyvarovat se nejčastějším chybám při koupi nemovitosti a dát na rady pro začínající kupce nemovitosti.
Špatný odhad nákladů na prodej domu
Prodej domu stojí peníze a náklady na uzavření jsou obvykle nejvýznamnějším výdajem, který prodávající vynaloží. Uzavírací náklady však nejsou jediným výdajem, na který je třeba pamatovat. Pravděpodobně bude nutné vynaložit hotovost na přípravu domu k uvedení na trh. V závislosti na jeho stavu mohou být také nutná některá vylepšení nebo oprav k získání správných nabídek.
Najmutí špatného realitního agenta
Výběr správného realitního agenta může být náročný, protože existuje mnoho možností. V každé skupině se najdou špatná jablka, proto je důležité udělat si průzkum. Realitní agent by měl mít licenci pro činnost, měl by mít dobrou pověst a zkušenosti s prodejem domů.
Není neobvyklé, že někteří agenti nabízejí hluboce zlevněné provize, aby si získali nového zákazníka. Využití zdánlivě výhodné nabídky by však prodávajícího mohlo přijít draho. Slevoví agenti hledají rychlý prodej, aby dostali rychlou výplatu.
Pravděpodobně nevěnují čas a peníze správnému marketingu. A pravděpodobně také snižují provizi nabízenou agentovi kupujícího, což bude mít za následek, že si dům prohlédne méně kupujících. Ostatní agenti s nimi nechtějí spolupracovat.
Stanovení nereálné ceny
Většina prodávajících chce za své domy nejvyšší cenu, což svádí k tomu, aby hned na začátku stanovili vysokou nabídkovou cenu. Přijetí této strategie však může vést k nepříliš příznivým výsledkům. Příliš vysoká cena hrozí tím, že odradí potenciální kupce, kteří by mohli být solidní. Je tedy na místě udělat profesionální odhad nemovitosti, který navrhne její reálnou cenu. Odhad ceny nemovitosti lze udělat také online.
Navíc v případě malého zájmu kupujících bude předražený dům na trhu déle, což možná bude stát ještě více peněz – nebo bude nutné cenu snížit. Nejvíc lidí uvidí inzerát ve chvíli, kdy se poprvé objeví na realitních serverech.
Podcenění úklidu
Potenciální kupující se chtějí procházet bytem či domem a představovat si, že je to jejich domov. To se bohužel těžko podaří, pokud je v něm nepořádek nebo je rozptyluje množství cizích rodinných fotografií a osobních předmětů.
Prodávající podceňují hodnotu bezchybného domova. Čistý a uklizený domov zvyšuje cenu v mysli kupujícího. Dokážou si představit, že v něm budou bydlet. Mají větší klid, a to je vede k pevnějšímu rozhodnutí, že se posunou dál.
Vynechání profesionálních fotografií
Pořídit snímky svého domu telefonem je rychlé a snadné. Amatérsky vypadající fotografie však mohou poškodit šance na přilákání těch správných kupujících. V dnešní době si většina kupujících prohlíží nabídky online před osobní návštěvou a dobrý první dojem je klíčový.
Není radno zanedbat prezentaci nemovitosti. Budou potřeba kvalitní fotky. Podle statistik realitních kanceláří se s kvalitními fotografiemi zvedá prodejní cena v průměru o 10 % a byt se prodá zhruba dvakrát rychleji.
I když na prodej majitel spěchá, měl by věnovat jeden den přípravě interiéru na focení. Ještě lepší bude, když si pozve na pomoc bytové designéry. Vyhnout se naopak virtuálním prohlídkám, které často zájemce spíš odradí.
Omezení počtu předváděcích akcí
Myšlenka, že si cizí lidé prohlédnou váš domov, když v něm prodávající ještě žije, je pro některé velkým odporem. Dům s omezeným počtem prohlídek však pravděpodobně nepřiláká nejlepší nabídky. Čím více lidí domov uvidí, tím více bude těch, kteří by ho mohli chtít koupit.
Nabídka v nevhodnou dobu
Prodávající někdy musí prodat co nejdříve kvůli okolnostem, které nemohou ovlivnit, jako je náhlá změna zaměstnání nebo úmrtí blízké osoby. Pokud však majitel na prodej příliš nespěchá, je rozumné se strategicky rozhodnout, kdy jej nabídne na trh. Aby maximalizoval zisk, jsou některá roční období pro prodej vhodnější než jiná.
Prodej bez realitního agenta
Při realitní transakci je to zpravidla prodávající, kdo platí provizi – jak svému agentovi, tak agentovi kupujícího. Snažit se prodat dům na vlastní pěst a ušetřit, může být tedy lákavé.
Kvalifikovaný agent s dobrými vyjednávacími schopnostmi dokáže vyjednávat s ostatními agenty nebo kupujícími, aby zajistil nejlepší cenu. Navíc, když kupující vidí, že se na prodeji nepodílí žádný agent, okamžitě si myslí, že mohou smlouvat, protože prodávající neplatí provizi. Při osobním jednání s majitelem dostane kupující vždy větší slevu než od makléře.
Vybrat solventního kupujícího
Nečekat příliš dlouho na to, jestli kupující získá hypotéku. Ověřit si dopředu, jaké má šance. Ideální je, když má peníze našetřené, nebo když má úvěr předschválený. Banky jsou obezřetnější a mnoho žádostí zamítají. Když se to stane, je nutné začít s prodejem od nuly a ceny nemovitostí můžou být v tu chvíli už úplně jinde.