Pokud se někdo chystá koupit automobil, měl by zvážit několik důležitých faktorů, než zaplatí své těžce vydělané peníze. Častým nešvarem je především stočený tachometr. Na co dalšího si dát pozor?
Pokud jde o koupi vozu, může to být složitý proces, který vyžaduje čas a úsilí. Je důležité provést dostatečný průzkum a zvážit mnoho faktorů. Než se člověk rozhodne, jaký vůz si pořídí, měl by zvážit svůj rozpočet, potřeby a další důležité faktory.
Následující článek přináší tipy, na co si dát pozor při koupi vozidla. Také objasňuje, jak to mají Češi s nákupem vozidla se stočeným tachometrem.
Na co si dát pozor při koupi vozidla?
Kdo si nekupuje nové auto, musí se pustit do podrobnější kontroly vozidla. Rozhodně se vyplatí. Pokud totiž kupující neví, kolik má auto najeto, můžou být jeho součásti opotřebené mnohem víc, než očekává. Nehoda, nebo porucha na sebe pak nemusí nechat dlouho čekat. Co všechno je potřeba si ohlídat?
Nedůvěryhodný prodejce
Ať už člověk kupuje ojetinu od soukromé osoby, nebo nějaké společnosti, je důležité shromáždit co nejvíce informací o vozidle a jeho prodejci. Kdo se nechce spálit, měl by auto kupovat jen u důvěryhodného a prověřeného prodejce.
Předání vozidla na parkovišti u supermarketu nebo benzinky rozhodně o bezpečné koupi nesvědčí. Prodávající by měl vždy předat k vozu servisní knížku, doklady ze stanic technické kontroly i přehled oprav v servisu.
Zfalšované údaje
Při výběru ojetého auta by si měl prodávající zkontrolovat všechny doklady v originále. Kopie technického průkazu rozhodně nestačí. Pokud jsou některé údaje přepsané, gumované nebo je v nich viditelný jiný zásah, pak ruce pryč.
Nesouhlasící čísla
Údaje uvedené ve VTP musí souhlasit s údaji ve vozidle. Je proto třeba se zaměřit na identifikační znaky a čísla motoru i karoserie. Jakékoliv úpravy v čísle nebo jeho umístění na vozidle je podezřelé.
Rok výroby
Na plastových částech je většinou uveden rok výroby, který nesmí být starší než rok výroby vozidla. Proto je potřeb i tyto části zkontrolovat.
Klíče od vozu
Každý prodávající by měl předat originální sadu všech klíčů. Výrobce vždy poskytuje ke svému vozu alespoň dva klíče, proto by je měl kupující vyžadovat.
Kupní smlouva
Písemná kupní smlouva s podpisem prodávajícího a ověřenou identitou je základem každé koupě. Vozidlo v ní musí být řádně specifikované, včetně podrobného uvedení jeho stavu. Kdo nechce riskovat koupi vozidla se stočeným tachometrem, měl by si zkontrolovat, že stav tachometru je ve smlouvě uvedený.
Prodej vozu s nepravdivou informací ohledně najetých kilometrů je nelegální a kupující se následně může bránit.
Cena vozu
Příliš levná auta jsou podezřelá. Pokud prodávající slibuje hory doly za málo peněz, je to divné. Pokud si člověk není jistý, měl by si vzít s sebou na prohlídku nějakého odborníka, který stav a stáří vozu posoudí. Pomůžou i různé aplikace a kontroly vozidla na internetu.
Zkušební jízda
Jakmile je vůz vybraný, je čas na zkušební jízdu. Je třeba zkoumat jízdní vlastnosti, zrychlení a hlučnost. Během zkušební jízdy lze snadno odhalit běžné problémy. Kdo si vozidlo skutečně koupí, nesmí zapomenout na povinné ručení.
Jak poznat stočený tachometr?
Stočený tachometr je nejběžnější podvod nepoctivých prodejců ojetých vozidel. Je jasné, že auto s nižším nájezdem kilometrů má vždy vyšší hodnotu. Obecně se uvádí, že stočený tachometr lze poznat podle:
- stavu interiéru
- opotřebení plastových dílů
- stavu čalounění a potahů sedadel
- ohmataného volantu
Nicméně kupující by měl vědět, že když má auto opotřebovaný volant nebo prosezenou sedačku, jednoduše stačí tyto díly vyměnit za díly z jiného vozidla. Ne vždy se tedy lze na tyto parametry spolehnout.
Nejsnazším způsobem, jak provést kontrolu najetých kilometrů, je prověření historie vozidla. To lze provést pomocí VIN kódu. Kontrola historie vozidla zdarma pomáhá dohledat historické záznamy o stavu tachometru.
Jejich porovnáním s aktuálním stavem pak kupujíc jednoduše zkontroluje najeté kilometry a odhalí případné stočení tachometru.
Pomůže např. aplikace Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, nebo prověření některou z renomovaných společností. Stočený tachometr lze i zadáním VIN kódu vozu do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz.
Češi a stočený tachometr
Jak to mají Češi s ojetinami a stočeným tachometrem? Společnost, která pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů, provedla průzkum mezi třemi sty lidmi kupujícími ojeté auto.
Z tohoto vyplynulo, že pro 21 % kupujících nemá problém si koupit auto, které má stočený tachometr o více než 50 tisíc kilometrů. Nájezd snížený o 50 tisíc kilometrů by tolerovalo 59 % kupujících.
Z průzkumu také vyšlo, že 35 % kupujících by požadovalo slevu. Dalších 22 % by se na stočený tachometr zeptalo prodejce a v závislosti na jeho přístupu by si auto možná koupilo, respektive pokud by je dokázal přesvědčit, že o stočení nevěděl a byl ochotný k vyjednávání o ceně vozu.
Dvě procenta zákazníků by stočený tachometr vůbec neřešila a auto si klidně koupila i za výchozích podmínek.
Lidé, kteří jsou ochotni stočený tachometr tolerovat, by měli vědět, že pokud plánují vozidlo v budoucnu prodat, mohou narazit na problém. Auta se stočeným tachometrem se budou obecně hůř prodávat, neboť lidé historii najetých kilometrů čím dál více prověřují a najít kupce bude těžké.
Kromě stočeného tachometru se kupující mohou často setkat i se zatajenými haváriemi, omlazením vozidla neuvedením skutečného roku výroby, falšováním původu či nelegálním předěláním vozidla.