Uchazeči o zaměstnání by měli posoudit své dovednosti, schopnosti a zkušenosti, aby zjistili, pro které pozice jsou kvalifikovaní. Tomu by také měl odpovídat jejich plat. Jak to mají Češi?
Uchazeči o práci pochopitelně chtějí získat ideální práci. Jedním z bodů, který se často objevuje v diskusi, jsou platová očekávání. V mnoha případech uchazeči o zaměstnání přeceňují, kolik peněz budou chtít, aby přijali pracovní nabídku.
Častým omylem je, že uchazeči o zaměstnání žádají mnohem vyšší plat, než jaký odpovídá jejich dovednostem a zkušenostem. To často vede k nerealistickým platovým očekáváním, která mohou být obtížně splnitelná a mohou potenciální zaměstnavatele odradit od nabídky práce.
Kromě toho mohou uchazeči o zaměstnání přeceňovat své dovednosti a hodnotu práce, o kterou žádají. Například pozice asistenta nemá stejné kariérní možnosti a jistotu zaměstnání jako manažerská pozice. Proto plat na první pozici nebude tak vysoký jako na druhé.
Jak konkrétně to mají čeští uchazeči o práci?
Nadhodnocování platu
Je sice pochopitelné, že uchazeč o práci chce před potenciálním zaměstnavatelem působit atraktivněji nebo zkušeněji, než ve skutečnosti je, ovšem lhát o svých zkušenostech a svém platu je špatný nápad. Pokud uchazeč svůj plat nadsadí, vytváří v mysli zaměstnavatele nepřiměřená očekávání.
Plat by měl být odrazem kariérních úspěchů, dovedností a dokonce i finančního zdraví společnosti. Pokud uchazeč plat nadhodnotí, aby se zdál atraktivnější, nemusí se mu dostat pozitivní zpětné vazby nebo uznání, které si zaslouží.
Trend nadhodnocování zůstává v Česku přibližně stejný, přičemž platy napříč obory rostou. Zájemci o práci si svůj požadovaný plat přeceňují o 14,10 % až o 19,86 % oproti penězům, které jsou ochotni akceptovat.
Z juniorních pozic se nejvíce nadhodnocují uchazeči v marketingu, kteří chtějí o 18,15 % více, přičemž senioři si říkají jen o 15,45 % více, než je jejich akceptovatelné minimum. Zkušenější profesionálové se nebojí říct si o dobré peníze, přestože jsou ochotni přijmout nižší finanční ohodnocení.
Junioři jsou skromější, až na ty z marketingu
V rámci svého oboru jsou z pohledu nadsazování svých požadavků téměř vždy skromnější junioři. Výjimku ve sledovaných oborech tvoří pouze nováčci v oblasti marketingu.
Práce na juniorské úrovni je obvykle prvním krokem v každé kariéře. Pracovní místa juniorské úrovně, často označovaná jako vstupní pozice, nabízejí příležitost začít od nuly a naučit se vše potřebné. Juniorské pozice obvykle vyžadují minimální zkušenosti a jsou skvělým způsobem, jak začít kariéru. Tomu samozřejmě odpovídá i finanční ohodnocení.
Po získání základních dovedností a znalostí mohou lidé usilovat o zkušenější pozice, jako jsou seniorské pozice. Ty jsou považovány za více specializované a jsou obvykle vyhrazeny pro ty, kteří mají hluboké znalosti a zkušenosti ve zvoleném oboru.
Co se týká požadavků Čechů na plat, tak platí, že si lidé napříč obory říkají o více peněz, přestože jsou ve finále ochotni akceptovat nižší částky.
Propastný rozdíl mezi požadovaným a akceptovaným platem se najde, jak u juniorů, tak u seniorů, v oblasti IT vývoje.
Co je Startup
Startupy jsou malé podniky, které obvykle zakládají podnikatelé a inovátoři. Tento typ obchodního modelu jim umožňuje odlišit se od tradiční podnikové struktury, což často vede k větší samostatnosti a rychlejšímu rozvoji.
Svět startupů je vysoce konkurenční, proto by podnikatelé měli věnovat čas průzkumu svých konkurentů a odvětví. Dobrá analýza konkurence pomůže podnikatelům lépe porozumět jejich trhu a určit klíčové oblasti, do kterých je třeba investovat. Jedním ze startupů, který na českém trhu prorazil, je StartupJobs.
StartupJobs je online platforma, která spojuje lidi se startupy. Je speciálně uzpůsobena tak, aby pomáhala podnikatelům, inovátorům a odborníkům v oblasti podnikání najít ty správné zaměstnance.
Víc než 15 tisíc lidí zde našlo svou práci snů. Není to jen pracovní portál, je také vstupní branou do tohoto inovativního a neustále se vyvíjejícího prostředí.
Platforma je skvělým způsobem, jak mohou uchazeči o zaměstnání objevit nové příležitosti a seznámit se s inovativními a ambiciózními startupy. Nabízí velkou škálu pracovních pozic, jako je softwarové inženýrství, rozvoj podnikání, marketing a prodej, stejně jako hardwarové a softwarové inženýrské pozice.
StartupJobs vnáší inovace také do světa HR – byl mezi prvními, kteří začali efektivně využívat inzerce pracovních pozic na Facebooku a výkonnostního marketingu obecně pro získávání kvalitních kandidátů.
Práci zde hledají především ti, kteří preferují moderní pojetí firemní kultury před korporátem a chtějí se podílet na inovativních řešeních, které živé startupové prostředí nabízí.
StartupJobs usiluje o maximální automatizaci HR procesů za pomoci moderních technologií, tedy o praktickou aplikaci HRTech. Cílem je co nejméně otravných procesů pro HR pracovníky, a naopak více času na kandidáty samotné.
StartupJobs založil Filip Mikschik. Tenkrát stránka obsahovala několik startupů. Nyní vyrostla na na více než tři tisíce aktivních firem, které zde inzerují pracovní nabídky. Každý druhý inzerent přijal alespoň jednoho člověka prostřednictvím StartupJobs.