Máte pocit, že nejste tolik produktivní a nedosahujete takových výsledků, jaké byste si představovali? Vliv na efektivitu vaší práce má více věcí. Zařaďte některý z těchto tipů do své pracovní rutiny a vaše produktivita jenom poroste. Tady je 5 tipů, jak zvýšit svůj pracovní výkon.
1, Nenechte se rozptýlit
Největším žroutem produktivity je neustálé rozptylování. Ať už sedíte v rušné kanceláři, kde je hluk a kolegové vás každou chvíli vyruší, nebo pracujete z domu a vaši pozornost odvádí příchozí upozornění na mobilu či počítači. Vyrušování má na pokles produktivity velký vliv, 54 % lidí říká, že kvůli rozptýlení během práce nemá takový výkon, jaký by mohlo mít.
Není divu, když něco odvede vaši pozornost od práce. Podle 84 % pracovníků trvá až půl hodiny, než se dokáží znovu plně soustředit. Když eliminujete vyrušování od činností, které právě děláte, zvýšíte efektivitu své práce. Jak to ale udělat?
- Ztlumte si upozornění na mobilu a počítači.
- V hlučném prostředí noste sluchátka, abyste se lépe soustředili.
- Nenechte se svými kolegy vyrušit – nejprve dokončete to, na čem zrovna pracujete.
2, Mějte jasnou vizi a cíle, kterých chcete dosáhnout
Chcete kariérně růst a zvyšovat svůj pracovní výkon? Stanovte si svou vizi neboli směr, kterým chcete v pracovním životě jít. Kromě vize si ale určete i cíle, kterých chcete dosáhnout. Mířit můžete vysoko, dávejte si ale dosažitelné cíle.
Chcete se do příštího roku dostat na pozici projektového manažera? Neberte si hned velký a složitý projekt, u kterého byste mohli selhat. Začněte v malém a k cíli se dostaňte postupnými krůčky.
3, Plánujte, organizujte a delegujte
Plánujte si svou pracovní dobu a úkoly, které vás čekají. Jednotlivým činnostem dejte ale různou prioritu. Rozdělte si je na:
- Důležité a urgentní – takové udělejte hned.
- Důležité, které ale nespěchají – těm přidělte deadline, kdy je dokončíte.
- Nedůležité, ale urgentní – takové úkoly delegujte.
- Nedůležité úkoly, které nespěchají ze svého seznamu rovnou vyškrtněte.
Tento způsob prioritizace úkolů se nazývá Eisenhowerova matice a skvěle vám pomůže ke zvýšení efektivity práce. Nebojte se úkoly delegovat. Pokud jde o úkol, který někdo zvládne za vás, ušetřete si čas, který můžete věnovat něčemu důležitějšímu.
Tip: Abyste úspěšně zvládli projektové řízení, začněte využívat online pracovní nástroje, ve kterých své projekty skvěle naplánujete. Ušetří vám spoustu času a projekt v nich uvidíte jasně a přehledně. Přečtěte si více tipů, jak na projektový management.
4, Multitasking zabíjí produktivitu
Věděli jste, že multitasking je ve skutečnosti velmi neefektivní? Pravdou je, že snaha zvládnout více věcí naráz snižuje produktivitu až o 40 %. Mozek se totiž dokáže v jednu chvíli soustředit pouze na jednu věc nebo činnost. Pokud svou pozornost tříštíte mezi vícero činností, uděláte jich možná víc, ale rozhodně ne kvalitně.
Sebere vám to navíc mnohem více energie, než kdybyste dělali jedno po druhém a pořádně. Multitasking se tedy rozhodně nevyplatí. Soustřeďte se vždy na jeden úkol a jakmile ho dokončíte, teprve se věnujte dalšímu. Jenom tak může růst vaše efektivita práce.
5, Dávejte si pravidelné pauzy
Pauza má mnohem větší efekt, než jste si možná mysleli. Nejste stroj, abyste podávali nepřetržitý výkon bez přestání. Vaše tělo si potřebuje odpočinout, především vaše hlava chce na chvíli vypnout a uvolnit se. Pokud pracujete několik hodin denně bez menší pauzy, vystavujete se většímu stresu a snižujete svůj pracovní výkon.
Existují různé techniky, jak během práce odpočívat. Jedna z nich se jmenuje Pomodoro a říká, že byste si měli po 25 minutách práce dát pětiminutovou pauzu. Díky tomu načerpáte energii a zvýšíte svůj výkon. Najděte si svůj způsob, díky kterému budete produktivnější.
Nedostatečná efektivita práce trápí mnoho lidí, s těmito tipy se s ní ale můžete rozloučit a přivítat produktivnější verzi sebe sama.